sobota, 1 marca 2014

Eric- Emmanuel Schmitt - "Trucicielka"

Eric- Emannuel Schmitt jest jednym z najpopularniejszych francuskojęzycznych pisarzy na świecie, a jego książki zostały przetłumaczone na 35 języków. Jest nie tylko pisarzem, ale i twórcą teatralnym, jego książki bazują głownie na sztukach teatralnych, najczęściej mają te same tytuły.
Pierwszą książką tego autora, którą miałam przyjemność przeczytać był "Pan Ibrahim i kwiaty Koranu". Ta książka szybko skradła moje serce i już wielokrotnie do niej wracałam. Kolejną był "Oskar i pani Róża", to z niej pochodzi cytat, który stał się moim życiowym mottem "Codziennie patrz na świat, jakbyś oglądał go po raz pierwszy". Niesamowicie wzruszająca i piękna historia chłopca chorego na raka. Do tej pory nie spotkałam się z jakąkolwiek negatywną opinią na temat tej książki. Oto lista wszystkich książek tego autora, które udało mi się przeczytać:

  • Pan Ibrahim i kwiaty Koranu,
  • Kiedy byłem dziełem sztuki,
  • Oskar i pani Róża,
  • Dziecko Noego,
  • Moje życie z Mozartem,
  • Odette i inne historie miłosne,
  • Marzycielka z Ostendy,
  • Ulisses z Bagdadu,
  • Zapasy z życiem,
  • Małe zbrodnie małżeńskie,
  • Tektonika uczuć.
Łatwo policzyć, jest ich jedenaście. Od razu widać, że twórczość tego pisarza przypadła mi do gustu. Jego książki są wyjątkowe. Schmitt zna się na ludziach, w szczególności na kobietach, i na  miłości. Częstym motywem pojawiającym się w jego twórczości jest wiara w Boga i siebie. 


Kilka dni temu skończyłam czytać kolejną książkę jego autorstwa."Trucicielka" jest zbiorem czterech opowiadań. Każde z nich dotyczy innych osób i dzieje się w zupełnie innych miejscach. Bohaterami są: starsza kobieta (tytułowa Trucicielka), dwaj przyjaciele, marynarz oraz para prezydencka. Co ich łączy? Święta Rita, która jest patronką od spraw beznadziejnych, bowiem oni wszyscy znaleźli się w beznadziejnej sytuacji. "Trucicielka" jest pierwszą jego książką, która w tak dobitny sposób ukazuje ciemną stronę ludzkiej duszy, to jacy jesteśmy słabi, jak szybko ulegamy złym emocjom. Jest to również książka o sile miłości,  o tym, że każdy z nas ma szansę by naprawić swój błąd i swoje życie. Schmitt przekonuje,że na to nigdy nie jest za późno. 


W pamięci utkwiło mi opowiadanie pt. "Powrót". To historia pewnego marynarza, który będąc na morzu dowiaduje się, że jego córka nie żyje. Ale przecież on ma 4 córki! Za kilka dni dobiją do brzegu i dopiero wtedy się dowie, która z nich umarła. W tym czasie, zaczyna zastanawiać się, za którą córką najmniej by tęsknił i której byłoby mu najmniej brak. Mężczyzna uświadamia sobie jak bardzo jest złym ojcem i człowiekiem, bo jak można wybierać pomiędzy swoimi dziećmi i życzyć któremukolwiek śmierci? 
Bardzo dobra książka, jak zresztą wszystkie, które wyszły spod jego pióra. Eric- Emmanuel Schmitt jest moim ulubionym pisarzem i zawszę z ogromną chęcią będę sięgać po jego książki. 


Czy macie swoich ulubionych pisarzy?


12 komentarzy:

  1. cos mi mówi tytuł trucicielka.. :) fajnie, ze masz swojego ulubionego autora, moim jest Orwell ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Orwella przeczytałam "Folwark zwierzęcy" i "Rok 1984", bardzo dobra literatura :)

      Usuń
  2. ja tak szczerze, nie przepadam za czytaniem książek, dlatego też nie mam jak na razie ulubionych pisarzy :) co powiesz na wspólną obserwację? jeśli tak, to zacznij i daj znać u mnie w komentarzu :)

    http://noothing-happens-without-a-reason.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam wiele ulubionych pisarzy,teraz mam "fazę" na książkę Demi Lovato :).

    OdpowiedzUsuń
  4. ja mam wielu ulubionych pisarzy :)
    http://veneaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety nie znam :/ może dlatego, że nie przepadam za czytaniem książek

    OdpowiedzUsuń
  6. autora nie znała, a książka wydaje się być godna przeczytania , dopisuję do mojej listy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam przede wszystkim "Oskara i panią Różę" tego autora :)

      Usuń
  7. nie mam czasu ostatnio na czytanie

    OdpowiedzUsuń