czwartek, 13 lutego 2014

"Bezdomna" K. Michalak

Katarzyna Michalak należy do grona najpopularniejszych polskich pisarek oraz najbardziej płodnych. Wyczytałam, że w roku 2014 ma pojawić się 6 nowych książek tej autorki.  Oby tylko ilość nie odbijał się na jakości.
Michalak zadebiutowała w 2008 roku powieścią "Poczekajka". Książka ta znalazła się na listach bestsellerów Empiku i sklepu internetowego Merlin.pl.
Spotkałam się z wieloma pozytywnymi opiniami na temat jej książek, że są zabawne, napisane lekkim językiem, szybko się je czyta, ale też nie jest to literatura górnolotna.
Pierwszą, i jak narazie jedyną, książką tej autorki, którą przeczytałam jest powieść pt "Bezdomna".


Akcja książki rozgrywa się współcześnie, nawet bardzo, bo w 2013 roku. Główną bohaterką jest 30-letnia Kinga, tytułowa Bezdomna. Właśnie wyszła ze szpitala psychiatrycznego i chce popełnić samobójstwo. Ratuje ją kot-przybłęda i przypadkowa młoda kobieta- Joanna.  Tak zaczyna się przyjaźń między dwoma kobietami, które jednak nie są sobie zupełnie obce. Powody, dla których Aśka (redaktorka poczytnego tabloidu) chce się zaprzyjaźnić z Bezdomną nie są szczere. Kinga skrywa mroczną tajemnice, a Aśka chce ją poznać i opisać w gazecie, jest przekonana, że to będzie duża sprawa, która przyniesie jej rozgłos i pieniądze. Okazuję się, że Bezdomna zabiła swoją malutką córeczkę. Co sprawiło, że Kinga dokonała tak okrutnego czynu i dlaczego nikt jej nie pomógł, gdy tak bardzo potrzebowała pomocy?
Tematy jakie zostały poruszone w tej książce to: depresja poporodowa, dzieciobójstwo, bezdomność, nietolerancja. Tematy bardzo ciężkie i współczesne, ale czy autorka poradziła sobie z przedstawieniem tych problemów? Myślę, że nie do końca. Czegoś w tej książce brakuje, czuję lekki niedosyt. Książka jest pełna emocji, może wyciskać łzy, bardzo smutna, bez happy endu i pełna wulgaryzmów.
Główne przesłanie płynące z tej książkistrzeżmy się wydawania opinii na czyjś temat, zanim nie poznamy jego historii. Tak łatwo się pomylić w ocenie drugiego człowieka.
Z tego co się zorientowałam, ta powieść wywołuje wiele kontrowersji, pojawiają się bardzo skrajne opinie. Dlatego warto przeczytać tę pozycje i samemu ustosunkować się do niej. A ta historia jest naprawdę ciekawa i bardzo wzruszająca.

12 komentarzy:

  1. Zamówiłam tę książkę przy ostatniej sporej promocji na znaku i czeka na przeczytanie:) po Twoim pośce jestem jej strasznie ciekawa:) mam nadzieję, że mi się spodoba:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gwarantuję, że nie pozostaniesz obojętna wobec tej książki :)
      Promocje na znaku bardzo lubię :D

      Usuń
  2. Nigdy nie lubiłam książek polskich autorów, być może tę skazę wywołały u mnie znienawidzone lektury z czasów liceum - szczególnie jeśli chodzi o przesyt literatury wojennej... i choć książka wydaje się być fajna, tak jak pisałaś boję się, że nie udźwignie ciężkiej tematyki, której zbyt duże nagromadzenie w jednej pozycji stanowczo mnie przytłacza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę mnie zdziwiło, że Katarzyna Michalak pisze "grubaśne" romanse, a tak trudnej tematyce poświecą niewiele stron. Zbyt pobieżnie potraktowała ten temat, a szkoda.

      Usuń
  3. Nie słyszałam jeszcze o tej pisarce.. ale z tego, co piszesz to fabuła naprawdę ciekawa..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja mam wrażenie, że jej książki są wszędzie ;) Cieszę się, że Cię zaciekawiłam swoim odpisem ;)

      Usuń
  4. wydaje się być fajna ta książka ;) obserwujemy? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciekawa i wielowątkowa fabuła, polecam :)
      Będzie mi miło jeśli będziesz obserwować mój blog :)

      Usuń
  5. Bardzo zaciekawiła mnie Twoja recenzja. Mam jeszcze na półce dwie rozpoczęte książki i jak je przeczytam, to na pewno skuszę się tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem opinii innych czytelniczek. Nie kojarzę innych książek (polskich autorów) o takiej tematyce, dlatego warto tę pozycję przeczytać.

      Usuń